A belga vasút III. korszaka

Megjelent: 2010. április 12., hétfő 21:04 ; Írta: Atko

Ma el akartam vinni Vaterán egy belga tehervagont, amit sajna nem sikerült, mert úgy voltam vele, hogy a bolti ár max felét adnám érte, oszt végül valaki pár száz Forinttal fölém lőtt… Picit sajnálom, de ha az ember nem tűz ki magának egy maximum árat a licitálásnál, akkor nagyon sok pénzt el tud költeni egy ilyen oldalon.

Piko H0 SNCB tehervagon

Piko H0 SNCB tehervagon

A nagy licitálási lázban ötlött a fejembe, hogy jó, és szép ez a vagon, de vajon illeni fog abba a környezetbe, amibe én a terepasztalomat  tervezem? Azaz a XX. század közepi Belgiumban volt már ilyen vagon? :)

Nos a gondolatot tett követte, és elkezdtem utánanézni, hogy hogy is van ez a vasút korszakaival. Találtam egy nagyon frankó kis oldalt a MÁV weblapján, ahol a magyarországi vasúti korszakokat mutatják be. Nem kellett sok, hogy elővegyem a francia tudásom, és rákeressek, hogy ugyanez hogy alakult Belgiumban. Nos viszonylag gyorsan találtam is egy doksit, ami hasonlóan a MÁV oldalához, igen részletesen tárgyalja, hogy a vasúti korszakok hogyan is alakultak Belgiumban.

Természetesen a dolog hasonlít a magyarhoz, ami persze nem véletlen, talán csak annyiban különbözik, hogy pár évtizeddel korábban kezdődött, mint nálunk. Ami engem érdekel ebből az egészből, az az, hogy gyakorlatilag a belga vasút III. korszaka teljesen egybeesik azzal, amikor az általam tervezgetett terepasztal fog “zajlani”, azaz a múlt század közepével. Ez az időszak 1945-tól 1970-ig tartott, ami a II. világháború utáni újjáépítést, a dízel illetve elektromos meghajtású mozdonyok tömeges elterjedését és a gőzösök visszaszorulását jelentette.

Kezdem úgy érzeni, hogy ez az egyik leghálásabb korszaka a vasútnak, de legalábbis az egyik legromantikusabb. Számomra úgy tűnik, mintha egy második hőskorszak lenne ez, amikor új technológiák jelentek meg, és pár évtized alatt gyökeres változások zajlottak le a vasúti közlekedés életében.

További oldalak a témában: